Logo ontwerpen - 7 tips voor een logo dat opvalt
Een logo ontwerpen doe je niet iedere dag. Mede om die reden, gaat er vaak een hoop bloed, zweet en tranen aan vooraf. Je wilt immers dat jouw logo direct de aandacht pakt. Dat je een goede indruk achterlaat en dat jouw bedrijf blijft hangen bij iedereen die jouw logo ziet.
Maar hoe pak je dat aan? Waar begin je en waar moet je op letten bij het ontwerpen van een logo?
Wij geven je graag een aantal praktische tips voor het ontwerpen van een logo. Na het lezen van deze blog kun je direct aan de slag. Succes!
1. Bepaal de boodschap die je wilt overbrengen
Onze eerste tip is om te beginnen met het bepalen van de boodschap die je wilt overbrengen. Want wat is nu de kernactiviteit van jouw bedrijf? Die informatie kun je perfect gebruiken als startpunt voor jouw logo, want veel activiteiten hebben zo z’n eigen visuele elementen. Denk aan een kwast voor een schilder en brood of banket voor een bakker.
Wil je direct kijken wat past? Op Canva kun je zelf gemakkelijk een eerste versie van jouw logo ontwerpen. Zij hebben vele visuele elementen waar je uit kunt kiezen, dus experimenteer er vooral op los.
Ook voor een bedrijf met minder voor de hand liggende visuele elementen is het belangrijk om over de boodschap achter je logo na te denken. Wat voor sfeer wil je neer zetten? En wat vindt jij belangrijk dat mensen direct zien aan jouw logo? Er zijn veel logo’s die alleen uit tekst bestaan, en dat is evengoed prima. Maar pak niet zomaar een kleur of lettertype.
Lees de volgende tips voor meer over de keuze qua huisstijl.
Bron : Latam Digital Marketing
2. Denk goed na over de kleur
Iedere kleur heeft zo haar eigen, onbewuste effect op onze hersenen. De kleur van jouw logo bepaalt dus direct de eerste indruk van jouw bedrijf. Kies daarom niet zomaar voor je favoriete kleur, maar bedenk of die kleur wel de gewenste associatie oproept.
Welke kleur geeft het beste jouw merk identiteit weer? En hoe kan jouw logo opvallen ten opzichte van je directe concurrenten? Wij adviseren om maximaal drie kleuren te gebruiken in je logo. Liefst één of twee. Zo blijft het lekker overzichtelijk en rustig.
Extra tip: bedenk of je logo in zwart-wit nog leesbaar is. Veel mensen printen alles zwart-wit, dus ook jouw factuur met logo. Zonde als je logo in grijswaardes niet meer goed leesbaar is.
Bron : Red Website Design
3. Ga voor het juiste lettertype
Ook het lettertype op jouw logo zegt direct iets over het bedrijf.
Welke lettertype-associatie past het beste bij hoe je jouw bedrijf wilt positioneren?
Als je het gevoel hebt dat je jezelf blindstaart, kun je anderen om hulp vragen. Bijvoorbeeld vrienden, familie of je personeelsleden. Een frisse blik werkt erg prettig: vooral om te kijken of een logo wel goed leesbaar is.
4. Kijk om je heen
Heb jij al een aantal ideeën op papier staan? Dan is dat een goed moment om te kijken of jouw ideeën onderscheidend genoeg zijn ten opzichte van andere bedrijven.
Wacht hier niet te lang mee. Straks heb je het hele logo uitgewerkt en heeft de concurrent een zeer vergelijkbaar logo. Dat wil je natuurlijk voorkomen.
Doe daarom op tijd research. Kijk naar de logo’s van bedrijven die in dezelfde straat gevestigd zijn. Valt jouw logo wel voldoende op? En google ook eens naar directe concurrenten. Zou jouw bedrijfslogo hen overtreffen? Als het antwoord ‘nee’ is, raden wij je aan om aanpassingen te maken of opnieuw te beginnen met het ontwerpen van je logo.
5. Bedenk hoe je het logo gaat gebruiken
Tijdens het ontwerpen van een logo is het belangrijk dat je er ook over nadenkt hoe je het logo gaat gebruiken. De toepassing van je logo kan een grote reden zijn om toch voor een ander lettertype, kleur of materiaal te kiezen.
Waar wil jij jouw logo laten zien? Ga je voor autobelettering, advertenties in de krant, een reclamezuil, visitekaartjes of enkel online? Wat je keuze ook is: zorg ervoor dat je logo ten alle tijden goed leesbaar en herkenbaar is.
Dit kun je testen door je logo in verschillende groottes af te drukken. Bekijk of je logo goed leesbaar is op facturen, of als gevelbekleding aan jouw pand. Misschien dat je met kleine aanpassingen qua lettertype, kleur of visuals nét het verschil kan maken zodat je logo nog beter uit komt.
Bron: Eigen werk
6. Uniek logo ontwerpen? Kies een bijzonder materiaal
Er zijn ontzettend veel logo’s, alleen al in Nederland. Zorg er daarom voor dat jouw logo écht uniek is. Dit kun je onder andere realiseren door voor een bijzonder materiaal te kiezen.
Een voorbeeld van zo’n bijzonder materiaal is een metaal coating. Een perfect weersbestendig materiaal met een robuuste, authentieke uitstraling. Met een metalen logo op jouw gevel heb je een serieuze eyecatcher te pakken.
Ook andere materialen kun je nét dat beetje extra geven. Zo werken we regelmatig met een speciale coating of een bepaald reliëf om logo’s een unieke upgrade te geven.
Er zijn onwijs veel unieke mogelijkheden voor de afwerking van jouw logo. Voor een persoonlijk advies over het te gebruiken materiaal, kun je contact opnemen met onze experts.
7. Vraag hulp bij het ontwerpen van je logo
Het is goed om als ondernemer de eerste logo-schetsen zelf te maken. Zo kun je alvast spelen met je eigen ideeën: het gaat immers om jouw bedrijf. Maar wees niet bang om de hulp van een professional in te schakelen. Een vormgever kan met wat puntjes op de i (of een compleet nieuw ontwerp) jouw logo naar een hoger niveau tillen.
Bovendien kan een ontwerper het logo op verschillende manieren en voor verschillende doeleinden ontwerpen. Een groot logo voor bedrukking, een kleinere versie voor op de website en weer een andere versie voor de visitekaartjes. Zo kun je je hele huisstijl in één keer professioneel neerzetten.
Wij raden je aan om het ontwerpen van je logo serieus aan te pakken. Investeer in een logo waar je jaren mee vooruit kunt. De tips en finishing touch van een vormgever zijn het écht waard.
HEB JE VRAGEN? NEEM CONTACT OP
Wij hopen dat we jou hebben kunnen inspireren met onze tips voor het ontwerpen van een logo.
Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Neem contact op. Wij denken graag mee over jouw visuele bedrijfscommunicatie. Meer inspiratie en tips? Lees dan onze andere blogposts.