Skip to content

Nudging voorbeelden

Nudging voorbeelden

Keuzes, keuzes, keuzes. Sta je er wel eens bij stil dat je iedere dag weer veel keuzes moet maken?
Onbewust worden we beïnvloed bij het maken van die keuzes. Van ‘welk pak hagelslag koop ik’ tot ‘ga ik met de trap of met de lift?’. Vaak sta je er niet eens echt bij stil. En dat is maar goed ook. Want stel je voor dat je over iedere keuze die je moet maken op een bewuste manier na moet denken. Daar wordt je doodmoe van.

Door nudging in te zetten, proberen bedrijven jouw onbewuste gedrag te beïnvloeden. Zodat je, zonder er écht over na te denken, voor hun product kiest. Of voor de rechterdeur, in plaats van de linker.

Benieuwd naar hoe bedrijven dat doen? Wij laten je in deze blog een aantal interessante voorbeelden zien.

Wat is nudging?

Nudging is het onbewust beïnvloeden van iemands’ keuze, zonder dat diegene het gevoel heeft te moeten kiezen.

Het geven van een onbewust duwtje in een bepaalde richting is waar nudging over gaat.

Verschillende nudging technieken

Je kunt op verschillende manieren gebruik maken van nudging.

Hieronder vijf veelgebruikte nudging technieken, inclusief voorbeelden:

1. Gamification

Je kunt gamification toepassen door de gewenste keuze leuker maken. Zoals de Efteling doet met Holle Bolle Gijs.

Doordat Holle Bolle Gijs praat en reageert, is het voor kinderen (en stiekem ook voor volwassenen) interessanter om hun afval weg te gooien.

2. Authority

Met de beïnvloedingstechniek ‘authority’ laat je de gewenste keuze aanraden door iemand met autoriteit.

Want als Bill Gates jouw boek leest dan zou iedereen het moeten lezen, toch?

marketing actie belastingdienst post it

Bron : NRC.nl

3. Group

Inspelen op het kuddegedrag van mensen is ook een nudge-techniek. Dat dat succesvol is, bewijst onze eigen overheid.

Door een post-it te plakken met een boodschap zoals hieronder, werden aangiftes veel sneller ingevuld.

Meer weten over hoe de belastingdienst succes boekt door gedragstechnieken in te zetten? Het AD heeft er een uitgebreid artikel over geschreven. En via YouTube legt beïnvloedingsexpert Liza Luesink uit hoe het idee tot stand is gekomen.

tommy hilfiger nieuwsbrief inschrijving actie

Bron: Tommy.com

4. Reciprocity

Bij reciprocity beïnvloedt je iemands’ keuze door diegene een plezier te doen. Bijvoorbeeld door korting of een sample te geven. Vervolgens vraag je er iets voor terug, zoals een e-mailadres.

Het feit dat men een korting krijgt, maakt dat ze zichzelf inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Als ze de korting niet krijgt, resulteert dat in minder inschrijvingen.

Dezelfde techniek wordt ook gebruikt in restaurants. Bij de rekening krijg je een pepermuntje: een cadeautje waarmee de ober hoopt op een fooi.

5. Loss aversion

Inspelen op FOMO (fear of missing out) past bij de beïnvloedingstechniek ‘loss aversion’. Want wie wil er iets verliezen of missen?

Vaak passen bedrijven loss aversion toe door een gratis proefabonnement aan te bieden. Het klinkt aantrekkelijk voor de gebruiker doordat het gratis is. Maar als ze eenmaal gewend zijn aan het abonnement, is het toch lastig om dit op te geven. Een slimme truc, waar veel mensen voor zwichten.

Hoe groot is het effect van nudging?

Nudging wordt over het algemeen alleen toegepast op kleine, onbewuste keuzes die mensen maken. Toch kan het effect groot zijn. Onderschat de kracht van nudging dus zeker niet!

Wanneer een heel jaar lang 80% van jouw bezoekers de trap in plaats van de lift neemt, scheelt dit enorm in energiekosten. En wanneer al je personeel veel gezonder gaat lunchen, zal dat ongetwijfeld een effect hebben op de gezondheid en ziekteverzuim van het personeel.

Afhankelijk van je doel, zijn er tal van nudge-mogelijkheden om het gewenste effect te bereiken.

Voorbeelden van nudging in de praktijk

Benieuwd naar hoe bedrijven nudging inzetten?

We hebben nog een aantal mooie voorbeelden voor je in petto.

Nudging in de supermarkt

Eens in de zoveel tijd wordt jouw favoriete supermarkt compleet verbouwd. Heb je je ooit afgevraagd waarom? Het heeft te maken met nudging.

De supermarkt wil voorkomen dat jij de kortste route door de winkel neemt, omdat je alles weet te staan. Daardoor doe je namelijk minder impulsaankopen. Zodra de supermarkt verbouwd is en jouw vaste looproute gewijzigd is, zul je moeten zoeken naar jouw boodschappen. Daardoor doe je onbewust meer (impuls)aankopen dan de bedoeling was.

Ook via de schappen proberen supermarkten jouw koopgedrag te beïnvloeden. Supermarkten verkopen het liefst A-merken en daarom presenteren ze deze op ooghoogte. Producten van huismerken en B-merken staan vaak veel hoger of lager, waardoor ze niet direct in het gezichtsveld liggen en minder snel gekocht worden.

Nudging in openbare ruimtes

Hoe irritant is het als op drukke plekken iedereen door elkaar loopt? Nudging kan helpen om mensen onbewust een bepaalde richting op te sturen.

Wil je stil staan, dan blijf je rechts. En wil je de roltrap verslaan? Dan kun je een poging doen door links mensen in te halen. Deze manier van nudging is vooral handig bij roltrappen waar veel mensen haast hebben.

Nudging op kantoor

Nudging wordt ook op de werkvloer steeds vaker toegepast. Waarom? Nou, met name om de productiviteit en de gezondheid van de medewerkers te verbeteren.

Zo duren vergaderingen tot 34% korter wanneer ze staand worden gevoerd. En ook halfzittend vergaderen, op een barkruk bijvoorbeeld, werkt heel goed voor de productiviteit.

Daarnaast willen steeds meer bedrijven een gezonde lunch stimuleren en dat kan ook op diverse manieren. Bijvoorbeeld door in de kantine de gezonde lunchmogelijkheden goedkoper te maken dan de ongezonde lunchproducten. Of door het volkoren brood vóór het witte brood te plaatsen. Of door gezond eten in een extra mooie display aan te bieden.

Allemaal voorbeelden van nudging waardoor je onbewust sneller voor de gezonde optie zal gaan.

Meer informatie over nudging

Er zijn natuurlijk nog veel meer voorbeelden te benoemen van nudging. Daar zouden we een boek over kunnen schrijven! Kijk de volgende keer maar eens om je heen als je gaat winkelen of door de stad loopt. Dan kom je gegarandeerd meerdere nudges tegen.

Wil jij online nog verder geïnspireerd worden op het gebied van hoe je visueel kunt communiceren? Bekijk dan ook onze andere blogs.

Ben jij helemaal van je stuk door nudges en wil je hier graag meer over leren? Zoek dan eens verder onder de noemer ‘behavioral economics’. Er is ontzettend veel onderzoek gedaan naar hoe nudging het gedrag van mensen (positief) beïnvloedt: reuze interessant.

Aanvraag bij Glance & Vision

Geen vraag is te gek, dus stel ze gerust. Wij helpen je graag.

Om je zo goed mogelijk op weg te helpen vragen we je om zoveel mogelijk informatie te geven.